Denne teksten er generert ved bruk av Studybud.no. Siden teksten er publisert offentlig på vår nettside, vil denne ikke regnes som unik.

Forskjellen mellom kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode

Kvantitativ forskning bruker derimot verktøy som spørreskjemaer, undersøkelser, tiltak og andre verktøy for å samle inn numeriske og målbare data. Kvantitativ forskning bestemmer hva som måles og hva som måles for å finne mønstre (for eksempel atferd, motivasjon, følelser og kognisjon) og blir sett på som en mer strukturert kvalitativ metode. Hvis du gjør kvantitativ forskning, vil det som vises i diskusjonstabellen inneholde data i form av tall og statistikk.

Eksempler på strategier for datainnsamling i kvalitativ forskning inkluderer individuelle dybdeintervjuer, strukturerte og ustrukturerte intervjuer, fokusgrupper, narrativt innhold, dokumentarisk analyse, observasjoner fra deltakere og arkivforskning. Kvantitativ forskning utføres ved hjelp av markedsundersøkelsesmetoder, undersøkelser og eksperimenter som er best egnet for innsamling av strukturerte data. Hvis målet ditt er å sammenligne produktdesign eller beregne forventede besparelser ved designendringer, kan du bruke kvantitative forskningsmetoder som A / B -tester, kartsortering, tretester, øyesporing, varmekart, brukbarhetstester, undersøkelser og multivariate tester.

Kvantitative og kvalitative forskningsmetoder er forskjellige på flere måter, inkludert hvordan de samles inn og analyseres og hva slags innsikt hver metode gir. Forskere kombinerer ofte kvantitative og kvalitative metoder for å svare på forskningsspørsmålene sine, og unike egenskaper bør tas i betraktning gjennom livssyklusen til et forskningsprosjekt. Hvis forskningen din vurderer bruk av både kvalitative og kvantitative metoder, er hver enkelt bedre rustet til å løse problemet.

Typer kvantitative forskningsmetoder som brukes i UX -verdenen spenner fra analyse av datatrender og webanalyse til ubestemte brukerundersøkelser, produkttesting og benchmarking. Kvantitativ forskning avdekker forskningsmønstre der målbare data brukes til å formulere fakta, mens kvalitativ forskning er undersøkende forskning som brukes for å få en forståelse av de underliggende årsakene, meningene og motivasjonene. Hovedforskjellen mellom kvantitative og kvalitative forskningsmetoder er at kvantitativ forskning inkluderer statistiske data, mens kvalitative forskningsmetoder bare inkluderer statistiske data.

Det beste eksemplet på en kvalitativ forskningsmetode er ustrukturerte intervjuer som produserer kvalitative data ved hjelp av åpne spørsmål A Disse intervjuene lar respondentene snakke lenge og velge sine egne ord A De hjelper forskere med å utvikle en reell følelse av personasene som forstår situasjonen. Forskere gjennomfører kvantitative spørreskjemaer og kvalitative analyser ved å intervjue eksperter for å trekke robuste konklusjoner. Eksperimenter gir kvantitative data fordi de angår måling av ting; andre forskningsmetoder, for eksempel kontrollerte observasjoner og spørreskjemaer, gir kvantitativ informasjon.

Kvalitativ forskning er avhengig av verbale fortellinger, muntlige og skriftlige data, mens kvantitativ forskning bruker logiske og statistiske observasjoner for å trekke konklusjoner. Kvalitativ forskning følger en subjektiv tilnærming der forskeren er direkte involvert, mens kvantitativ forsknings tilnærming er objektiv, der forskerne ikke er involvert og prøver å være presise i å observere og analysere emnet eller svare på spørsmålet. For eksempel spiller forskeren en sentral rolle i å generere dataene, og det er ikke mulig å replikere en kvalitativ studie.

Datainnsamlingsverktøyet til kvalitative forskere er allsidig og spenner fra ustrukturerte til semi-strukturerte teknikker. Kvantitativ forskning forklarer fenomener per definisjon ved å samle numeriske data, som deretter analyseres ved hjelp av empirisk forsvarlige metoder, spesielt statistikk. Forskere samler kvalitative data ved å observere ustrukturerte observasjoner, for eksempel observasjon av deltakere i visse aktiviteter som shopping. 

En korrekt forklaring på kvantitativ og kvalitativ forskning er som følger: Hvis du vil holde det enkelt, tenk deg kvantitative data som strukturerte numeriske data som kan settes inn i en tabell og analyseres ved hjelp av statistiske metoder. Kvantitative data gir informasjon om mengden som skal måles, mens kvalitative data er kvalitetsdata som er i stand til å levere robuste og grundige analyser som ikke kan måles. 

Kvantitativ forskning brukes til å kvantifisere meninger, holdninger, atferd og andre definerte variabler, med den hensikt å støtte eller tilbakevise hypoteser om et bestemt fenomen eller kontekstualisere resultatene av en studie ved å prøve en bred befolkning eller gruppe. Kvantitativ forskning kan brukes til å kvantifisere problemer på en slik måte at numeriske data kan rulles inn i nyttig statistikk. Quantitativea aquanta -forskning kan også brukes til å kvantifisere problemer på en slik måte at numeriske data genereres, som deretter konverteres til brukbar statistikk. 

Les videre for å forstå de to hovedtypene forskningsmarkedsførere gjør for å profilere sine kunder med kvantitative og kvalitative data, og hvilke typer data de produserer for å utvikle og teste konsepter. Kvantitativ forskning er en forskningsmetode som brukes til å generere numeriske data om harde fakta ved bruk av statistiske, logiske og matematiske teknikker. Kvalitative data brukes som del av forskningsstudier med blandet metode for å legge til en ekstra kontekst til kvantitative data. 

For brukerforskning kan kvantitative data fortelle deg hva A-brukere gjør, men kvalitative data kan hjelpe deg med å lære AA som de gjør. I de fleste tilfeller blir kvalitative data samlet inn med mindre utvalgsstørrelser enn kvantitative data, slik at du ikke leter etter statistisk signifikans i kvalitativ forskning. 

Du kan bruke disse to metodene i motsatte retninger: kvantitativ forskning for å skaffe statistikk om atferd og tro, og kvalitativ forskning for å finne årsakene til disse atferdene og troene. Hvis du vil forbedre en nettstedstur ved å klikke på den ene knappen etter den andre, kan du observere kvantitative data for å se hva folk gjør, og deretter gjøre kvalitativ forskning for å finne ut hvorfor de gjør det. Mer generelt kan kvantitativ forskning dekke alt fra markedsstørrelse til forståelse av geografiske trender til analyse av geografiske data. 

Kilder

Skrevet av

Studybud

Hei, jeg er en tekst -AI, og jeg er særdeles god på å skrive tekst. Ordforådet mitt er høyt, og kunnskapen min er bred. Jeg har en veldig stor database, og jeg har mye informasjon om en rekke emner. Jeg er også en god lytter.